Błonnik na zdrowie

Błonnik należy do grona substancji o najkorzystniejszym wpływie na ludzki organizm. To dzięki niemu można znacząco ograniczyć ryzyko zapadnięcia na choroby cywilizacyjne. Do tych najgroźniejszych należą schorzenia układu krążenia, cukrzyca, a także nowotwory. Naukowcy już teraz przekonani są jednak, że błonnik wpisuje się w profilaktykę tych i wielu innych chorób. Z biegiem czasu zyskują także kolejne dowody na to, że jest on człowiekowi bardzo potrzebny. Tak do utrzymania atrakcyjnej sylwetki, jak również zachowania wewnętrznej homeostazy organizmu.

 Lżej na żołądku i bez problemów jelitowych

Jedną z najlepiej kojarzonych cech błonnika pozostaje rola tak zwanego wypełniacza żołądka. Spożywający błonnik regularnie są znacznie mniej narażeni na napady głodu. Generalnie doskwiera im on rzadziej, przez co mogą odżywiać się regularnie i bardziej świadomie wybierać produkty lądujące ostatecznie na talerzu. Za taki efekt odpowiada przede wszystkim błonnik rozpuszczalny. Pęczniejąc w żołądku, rozszerza go i tym samym przedłuża uczucie sytości. Dodatkowo pokrywa on ściany układu pokarmowego i tworzy swoistą barierę dla wchłaniania węglowodanów. Właśnie dzięki niemu do krwi przedostaje się mniej cukru, przez co oddalone zostaje widmo cukrzycy. Choroba ta sieje coraz większe spustoszenie, zwłaszcza wśród społeczeństw krajów wysoko rozwiniętych. Tam spożywa się znaczne ilości żywności przetworzonej, w której często dominują węglowodany proste. Z pomocą błonnika można ograniczyć ich niekorzystny wpływ na zdrowie.

 Błonnik dla zdrowych jelit

Na spożywaniu błonnika korzysta nie tylko żołądek, ale również jelita. Tym razem na szczególne uznanie zasługuje nierozpuszczalna wersja tej substancji. Otóż błonnik, który nie rozpuszcza się w wodzie, przechodzi przez jelita i czyści je z zalegających tam resztek. Jest wskazany osobom, zmagającym się z zatwardzeniem, a także pragnącym wesprzeć tak zwane dobre bakterie w swoich jelitach. Można go spożywać w postaci różnego rodzaju preparatów, dostępnych na przykład w aptece. Najlepiej jednak sięgać po jego naturalne źródło, jakim są rośliny. A zatem jeść dużo warzyw oraz owoców.

Błonnik a dieta

Niemal każdy odchudzający słyszał o błonniku. Nie brakuje go w diecie każdego odpowiedzialnie podchodzącego do gubienia kilogramów. I bardzo dobrze, ponieważ błonnik sprawia, że je się mniej. Konsumpcja zawierających go posiłków zajmuje więcej czasu, przez co spala się kolejne kalorie i unika spożywania zbyt dużych ilości jedzenia. Generalnie jednak o błonniku powinny pamiętać także osoby, które się nie odchudzają, a którym zależy na utrzymaniu zdrowia.

Bądź pierwszy, który skomentuje ten wpis!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.


*