Chia na zdrowie

O tych nasionach głośno jest już od kilku lat. Chia pochodzą z Ameryki Środkowej, gdzie uprawiane były prawdopodobnie już przez Azteków. W XX i XXI wieku dawną mądrość ludową potwierdziły badania naukowe. Otóż nasiona chia należą do najzdrowszych składników pokarmowych, po które z całą pewnością można sięgać przy różnych okazjach. W imię zdrowia, ale również urody.

Nasiona chia na zdrowie

Nie ulega wątpliwości, że na nasiona chia panuje obecnie moda. A tak jak wiadomo zmienną jest, więc w pewnym momencie szałwia hiszpańska, bo tak brzmi pełna ich nazwa, zostanie prawdopodobnie zastąpiona jakimś innym prozdrowotnym cudem. Pozostaje jednak mieć nadzieję, że tak się nie stanie. Przede wszystkim przez wzgląd na to, że w przeciwieństwie do wielu innych modnych produktów, nasiona chia rzeczywiście są bardzo zdrowe. Zawierają w sobie bowiem między innymi:

  • optymalną zawartość kwasów omega 3,
  • antyoksydanty
  • minerały, między innymi wapń, magnez czy potas,
  • kwas foliowy.

W służbie koncentracji i zdrowej psychiki

Dzięki zawartości kwasów omega 3 nasiona chia sprzyjają budowaniu ludzkiej odporności, formy psychofizycznej, wspierają układ krwionośny, ale także mózg. Lekarze zachęcają do ich spożywania w ramach profilaktyki chorób takich jak demencja. Zwłaszcza w diecie osób starszych nasion chia nie powinno zabraknąć. Podobnie jak wskazane są one pracownikom kreatywnym i wszystkim, którzy na co dzień pracują umysłowo. Nasiona chia pozytywnie wpływają na działanie mózgu. Dzięki zawartość wspomnianych kwasów pracuje on sprawniej i dłużej zachowuje dobrą formę. Zaobserwowano między innymi, że szałwia hiszpańska poprawia zdolność koncentracji. Bardzo optymistycznie przedstawiają się również wyniki dotychczasowych analiz poświęconych profilaktyce jednej z najbardziej zabójczych chorób XXI wieku, a mianowicie depresji. Okazuje się bowiem, że także w tym kontekście nasiona chia mogą bardzo pomóc. Sprawniej działający mózg to bowiem bardziej odporna psychika.

Dawkowanie i forma podania

Nasiona chia zawierają w sobie sporo błonnika, dzięki któremu sprzyjają szybszemu odczuwaniu sytości. Co za tym idzie można je polecić osobom będącym na diecie czy chcącym po prostu jeść mniej. Aby były one jak najlepiej przyswajane przez organizm warto wcześniej je pomoczyć, ewentualnie zmieszać z jogurtem czy owsianką. W takiej wersji służą organizmowi ludzkiemu jeszcze bardziej. Przyjmuje się, że najbardziej optymalna dawka to około czterdziestu gramów na dobę. Wbrew pozorom nie jest to dużo, wystarczy nasiona chia dodać do swojego ulubionego koktajlu, deseru, a nawet posypać nimi sałatkę czy warzywa podawane do obiadu.

Więcej na: Pieknojestwtobie – Nasiona chia – właściwości, zastosowanie, przepisy

Bądź pierwszy, który skomentuje ten wpis!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.


*