Kasza kuskus – sposoby przygotowywania, właściwości odżywcze

Warto jeść kasze, gdyż zawierają wiele cennych składników odżywczych. Jedną z nich jest kasza kuskus, która powstaje z pszenicy durum. Jest ona przysmakiem kuchni północnoafrykańskiej, a w szczególności Algierii, Maroka, Libii oraz Tunezji. Warto zapoznać się ze sposobami przygotowywania tej kaszy, a także jej właściwościami odżywczymi.

Sposoby przygotowywania

Początkowo kaszę kuskus wytwarzano ręcznie. Najpierw ziarna pszenicy durum obłuskiwało się oraz rozdrabniało. Następnie spryskiwało się je słoną wodą, po czym każde pojedyncze ziarenko obsypywano mąką. Ostatnim etapem było pozostawienie na słońcu grysiku, który miał tam wyschnąć. Obecnie metodę ręczną wytwarzania kuskusu stosują jedynie wiejskie, ubogie społeczności Tunezji, Algierii oraz Maroka. W dzisiejszych czasach  produkcja kuskusu należy do zakładów spożywczych. W tych zakładach powstają dwa rodzaje tej kaszy.

Pierwszy rodzaj

Jest on podobny do kuskusu wytwarzanego metodą tradycyjną i ma właściwości, które są porównywalne do kaszy. Jest też dostępna wersja instant, którą wstępnie poddano gotowaniu na parze.

Drugi rodzaj

Przygotowuje się go z wody oraz semoliny, co sprawia, że otrzymuje się ziarenka, które posiadają właściwości zbliżone do makaronu. W konsekwencji tego wytwarzany zostaje wyrób kuskusopodobny, który przeważnie został poddany wstępnemu obgotowaniu, co wpływa na to, że wystarczające jest zalanie go wrzątkiem oraz pozostawienie na okres kilku minut pod odpowiednim przykryciem.

Właściwości odżywcze

Właściwości odżywcze kaszy kuskus są następujące:

  • Jest lekkostrawna i nie podrażnia żołądka. Dlatego jest zalecana dla osób, które cierpią na schorzenia układu pokarmowego.
  • Jej indeks glikemiczny po ugotowaniu to 65. Z tego powodu osoby chorujące na cukrzycę powinny ją jadać rzadko i w niewielkich ilościach.
  • Znajdują się w niej duże ilości żelaza, dlatego zaleca się spożywanie jej z produktami zawierającymi duże ilości witaminy C, gdyż ta witamina poprawia przyswajalność żelaza.
  • Zawiera stosunkowo mało błonnika w porównaniu do innych kasz.
  • Ma dużo białka, dlatego jest szczególnie polecana dla wegetarian.
  • Znajduje się w niej niewiele kwasów tłuszczowych. Z tego powodu jest korzystnym rozwiązaniem dla osób z problemami z wątrobą lub trawieniem tłuszczów.
  • Zawiera znaczące ilości kwasu foliowego, co przekłada się na to, że jest wskazana dla pań w ciąży.
  • Znajdują się w niej także: magnez, potas, mangan, cynk, miedź, a także witaminy z grupy B, które są niezbędne m.in. do prawidłowego funkcjonowania układu nerwowego czy kontrolowania przemian metabolicznych.

Bądź pierwszy, który skomentuje ten wpis!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.


*