Korzyści z nasion lnu

Niektórzy nazywają len jednym z najpotężniejszych pokarmów roślinnych na naszej planecie. Istnieją pewne dowody, które mogą pomóc zmniejszyć ryzyko chorób serca, raka, udaru mózgu i cukrzycy. To dość wysokie wyzwanie na maleńkie ziarno, które istnieje od wieków.

Len uprawiano w Babilonie już w 3000 roku pne. W VIII wieku król Karol Wielki mocno wierzył w korzyści zdrowotne nasion lnu, że uchwalił prawa wymagające od swoich poddanych konsumpcji. Teraz, trzynaście wieków później, niektórzy eksperci twierdzą, że przeprowadzono wstępne badania, aby potwierdzić podejrzenia Karola Wielkiego.

Korzyści z nasion lnu

Nasiona lniane znajdują się we wszystkich rodzajach dzisiejszej żywności od krakersów po mrożone gofry do płatków owsianych. Nie tylko wzrosło zapotrzebowanie konsumentów na nasiona lniane, zwane także, jako siemię lniane, lecz także na rolnictwo. Nasiona lnu są tym, czego używa się do karmienia wszystkich kurcząt składających jaja o wyższych poziomach kwasów tłuszczowych omega-3.

Chociaż len zawiera wiele zdrowych składników, swoją podstawową zdrową reputację zawdzięcza trzem z nich:

  • Omega-3 – niezbędne nienasycone kwasy tłuszczowe, „dobre” tłuszcze, które okazały się mieć działanie zdrowe dla serca. Każda łyżka zmielonego lnu zawiera około 1,8 grama omega-3.
  • Lignany, które mają zarówno właściwości estrogenowe, jak i antyoksydacyjne. Nasiona lnu zawierają od 75 do 800 razy więcej lignanów niż inne pokarmy roślinne (więcej info znajdziecie na tej stronie).
  • Błonnik. Len zawiera zarówno typy rozpuszczalne, jak i nierozpuszczalne.

Korzyści zdrowotne lnu

Badania wskazują, że len może zmniejszyć ryzyko niektórych nowotworów, a także chorób układu krążenia i choroba płuc.

Nowotwór

Ostatnie badania sugerują, że nasiona lnu mogą mieć działanie ochronne przeciwko rakowi piersi, rakowi prostaty i rakowi okrężnicy. Wydaje się, że co najmniej dwa składniki przyczyniają się do tego. W badaniach na zwierzętach roślinny kwas tłuszczowy omega-3 znajdujący się w nasionach lnu, hamował występowanie guza i jego wzrost.

Lignany w nasionach lnianych mogą zapewnić pewną ochronę przed nowotworami wrażliwymi na hormony, nie ingerując w tamoksyfen leku na raka piersi. Ekspozycja na lignany podczas adolescencji pomaga zmniejszyć ryzyko raka piersi i może również zwiększyć przeżycie pacjentów z rakiem piersi.

Lignany mogą pomóc chronić się przed rakiem, blokując enzymy zaangażowane w metabolizm hormonów i zakłócając wzrost i rozprzestrzenianie się komórek nowotworowych.
Niektóre inne składniki lnu mają również właściwości antyoksydacyjne, które mogą przyczyniać się do ochrony przed rakiem i chorobami serca.

Choroba sercowo-naczyniowa

Badania sugerują, że omega-3 roślin wspomagają układ sercowo-naczyniowy poprzez kilka różnych mechanizmów, w tym działanie przeciwzapalne i normalizację bicia serca. Nowe badania sugerują również znaczące obniżenie ciśnienia krwi wskutek spożywania nasion lnu. Efekty te mogą być spowodowane zarówno kwasami tłuszczowymi omega-3, jak i grupami aminokwasów występującymi w nasionach lnu.

Liczne badania sugerują, że diety bogate w omega-3 lniane zapobiegają stwardnieniu tętnic i utrzymują płytkę nazębną w tętnicach częściowo dzięki utrzymywaniu białych krwinek z przyklejenia się do wewnętrznych wyściółek naczyń krwionośnych. Ponieważ kwasy omega-3 mogą również odgrywać rolę w utrzymywaniu naturalnego rytmu serca, mogą być użyteczne w leczeniu arytmii (nieregularne bicie serca) i niewydolności serca.

Cukrzyca

Wstępne badania sugerują również, że dzienne spożycie lignanów w nasionach lnianych może nieznacznie poprawić poziom cukru we krwi (mierzony testami krwi hemoglobiny u dorosłych z cukrzycą typu 2).

Bądź pierwszy, który skomentuje ten wpis!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.


*