Korzyści zdrowotne Tauryny

Tauryna może mieć wiele korzyści zdrowotnych. Do głównych należy wspieranie leczenia diabetyków. Tauryna może poprawić kontrolę poziomu cukru we krwi i mieć korzyści przeciw cukrzycy. Stężenie cukru we krwi na czczo jest bardzo ważne dla zdrowia, ponieważ wysokie poziomy są kluczowym czynnikiem w cukrzycy typu 2 i wielu innych chorobach przewlekłych.

Niektóre badania sugerują, że zwiększone spożycie może pomóc w zapobieganiu cukrzycy typu 2 poprzez obniżenie poziomu cukru we krwi i insulinooporności. Co ciekawe, poziom tauryny u chorych na cukrzycę jest niższy niż u osób zdrowych, co świadczy o tym, że może ona odgrywać rolę w tej chorobie.

Tauryna może poprawić zdrowie serca

Tauryna może pomóc zmniejszyć ryzyko chorób sercowo-naczyniowych. Badania pokazują związek między wyższymi poziomami tauryny i znacząco niższymi wskaźnikami zgonów z powodu chorób serca, a także obniżonego poziomu cholesterolu i ciśnienia krwi. Tauryna może pomóc w obniżeniu wysokiego ciśnienia krwi poprzez zmniejszenie oporu przepływu krwi w ścianach naczyń krwionośnych. Może również zminimalizować impulsy nerwowe w mózgu, które powodują wzrost ciśnienia krwi.

W jednym badaniu 2 tygodnie suplementacji tauryną u chorych na cukrzycę typu 1 znacząco zmniejszyło sztywność tętnic. Powinno to ułatwić sercu pompowanie krwi dookoła ciała. W jednej grupie osób z nadwagą 3 gramy tauryny dziennie przez 7 tygodni zmniejszyły masę ciała i poprawiły kilka czynników ryzyka chorób serca. Dodatkowo stwierdzono, że suplementacja zmniejsza stan zapalny i zagęszczenie tętnic. W połączeniu powyższe czynniki mogą istotnie zmniejszyć ryzyko chorób serca .

Rola Tauryny w wydajności ćwiczeń

Tauryna może również przynieść korzyści sportowe.

Badania sugerują, że może:

  • Przyzwyczajać mięśnie do cięższej pracy i dłuższego przebywania na siłowni.
  • Zwiększa zdolności mięśni do kurczenia się i wytwarzania siły.
  • Usuwać produkty przemiany materii, które prowadzą do zmęczenia i powodują dobrze znane „wyczerpania mięśni” u ludzi.
  • Chronić mięśnie przed uszkodzeniem komórek i stresem oksydacyjnym u ludzi.
  • Zwiększyć spalanie tłuszczu podczas ćwiczeń.

W badaniach na ludziach wytrenowani sportowcy, którzy uzupełniali taurynę, doświadczyli lepszych wyników podczas ćwiczeń. Rowerzyści i biegacze byli w stanie pokonywać dłuższe dystanse z mniejszym zmęczeniem. Inne badanie potwierdza jej rolę w zmniejszaniu uszkodzeń mięśni. Uczestnicy postawieni na niszczącą mięśnie rutynę stwierdzili, że pomogło to obniżyć wskaźniki uszkodzeń i bolesność mięśni.

Oprócz tych korzyści wydajnościowych, tauryna może przynieść korzyści dla utraty wagi poprzez zwiększenie zużycia tłuszczu na paliwo. U cyklistów uzupełnienie 1,66 grama tauryny zwiększyło spalanie tłuszczu o 16% (36).

Inne korzyści zdrowotne z tauryny

Tauryna ma zaskakująco szeroką gamę korzyści zdrowotnych

  • Może poprawić różne inne funkcje w ciele, takie jak wzrok i słuch w niektórych populacjach.
  • W jednym badaniu 12% uczestników uzupełniających taurynę całkowicie wyeliminowało dzwonienie w uszach, co jest związane z utratą słuchu.
  • Tauryna występuje również w dużych ilościach w oczach, a badania pokazują, że problemy ze wzrokiem mogą wystąpić, gdy te poziomy zaczynają spadać. Uważa się, że podwyższone stężenia optymalizują wzrok i zdrowie oczu.
  • Tauryna odgrywa ważną rolę w regulowaniu skurczów mięśni, badania na zwierzętach wykazały, że może on zmniejszyć napady padaczkowe i pomóc w leczeniu takich schorzeń jak padaczka.
  • Wydaje się działać, wiążąc się z receptorami GABA mózgu, które odgrywają kluczową rolę w kontrolowaniu i uspokajaniu centralnego układu nerwowego.
  • W końcu może chronić komórki wątroby przed wolnymi rodnikami i uszkodzeniami toksyn. W jednym badaniu 2 gramy tauryny 3 razy dziennie obniżały wskaźniki uszkodzenia wątroby przy jednoczesnym zmniejszaniu stresu oksydacyjnego.

Skutki uboczne i bezpieczeństwo

Zgodnie z najlepszymi dostępnymi dowodami tauryna nie ma negatywnych skutków ubocznych przy stosowaniu w zalecanych ilościach. Podczas gdy nie było bezpośrednich problemów z suplementami tauryny, zgony sportowców w Europie zostały powiązane z napojami energetycznymi zawierającymi taurynę i kofeinę. Doprowadziło to kilka krajów do zakazu lub ograniczenia sprzedaży tauryny.

Jednak może to równie dobrze wynikać z dużych dawek kofeiny lub innych substancji przyjmowanych przez sportowców. Podobnie jak w przypadku większości suplementów na bazie aminokwasów, problemy mogą potencjalnie wystąpić u osób z zaburzeniami nerek

Bądź pierwszy, który skomentuje ten wpis!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.


*