Poznaj właściwości L-argininy

Arginina, bądź L-arginina znajduje się obecnie w składzie wielu preparatów przedtreningowych. Jakie działanie posiada ten aminokwas i jak wpływa na nasz organizm?

Czym jest arginina?

Arginina jest jednym z najbardziej niezastąpionych aminokwasów endogennych w organizmie. Znajduje zastosowanie w dużej ilości procesów fizjologicznych naszego metabolizmu jak np. synteza hormonu wzrostu, bądź detoksykacja zbędnych i szkodliwych produktów przemiany materii.

Produkcja tego związku w ludzkim organizmie zmniejsza się z czasem, co spowodowane jest procesem starzenia. Głównym źródłem argininy jest mięso, nabiał oraz duża część artykułów spożywczych pochodzenia roślinnego.

Arginina często określana jest jako substancja niezbędna do prawidłowego przyrostu masy mięśniowej.

Działanie argininy

Substancja ta charakteryzuje się bardzo szerokim oddziaływaniem na ludzi, co przekłada się na jej zastosowanie. L-argininę stosuje się do wspomagania aktywności fizycznej w właściwie każdym sporcie, poczynając od kulturystyki, na sportach wytrzymałościowych kończąc, zarówno u zawodowych sportowców, jak i amatorów.

Głównym działaniem argininy jest produkcja tlenku azotu (NO), dobrze znanego wszystkim ćwiczącym osobom. Jego działanie polega głównie na ułatwieniu transportu składników odżywczych do tkanki mięśniowej. Działanie to uwarunkowane jest rozszerzeniem światła naczyń krwionośnych. Dzięki oddziaływaniu na mięśnie gładkie tlenek azotu zapobiega niektórym chorobom układu krążenia jak np. podwyższone ciśnienie lub zawał mięśnia sercowego.

L-arginina jest także odpowiedzialna za produkcję innych ważnych związków np. agmatyny, która podnosi poziom cyklicznych nukleotydów w naszym ustroju. Ich rola polega na uczestnictwie w powstawaniu impulsu siłowego, oddziałującego na włókna tkanki mięśniowej. Arginina potrzebna jest także przy wytwarzaniu poliamin, które są nieodłącznym elementem podczas syntezy cząsteczek białkowych w mięśniach.

Oprócz tych właściwości l-arginina przyczynia się również do:

  • zwiększenia efektywności regeneracji po treningu
  • syntezy hormonu wzrostu i insuliny
  • stymulowania czynności nerek
  • przyspieszenia gojenia się ran
  • detoksykacji organizmu
  • opóźnieniu procesu starzenia

Długotrwałe używanie suplementu (bez przerw) może jednakże doprowadzić do produkcji zbyt dużej ilości tlenku azotu, wzrostu ciśnienia krwi i osłabienia mięśnia sercowego.

Preparat ten jest bezpieczny o ile nie przesadzamy z wielkością dawek, tylko stosujemy go regularnie, w odpowiednich ilościach. Stosowana z umiarem okaże się bardzo ważnym związkiem regulującym organizm i niezbędnym do przyrostu masy mięśniowej.

Bądź pierwszy, który skomentuje ten wpis!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.


*