Sprawdź jakie właściwości ma kreatyna!

Kreatyna jest jednym z najlepiej działających suplementów diety na masę, który jednocześnie nie wywołuje zazwyczaj żadnych skutków ubocznych. Jest przez to stosowana przez profesjonalnych sportowców oraz amatorów którzy dopiero zaczynają przygodę z sportem.

Czym jest kreatyna?

Kreatyna jest związkiem organicznym, zbudowanym z fragmentów białek, znajdującym się głównie w tkance mięśniowej, gdzie przechowywana jest w postaci fosfokreatyny i wolnej kreatyny. Składa się z trzech aminokwasów:

  • argininy
  • glicyny
  • metioniny

Kreatyna ma za zadanie magazynować energię ATP w mięśniach. Energia ta, w miarę potrzeb, może zostać natychmiast uwolniona – proces ten następuje w wyniku rozpadu ATP do ADP w momencie skurczu mięśni. Żeby jednak organizm miał wystarczającą ilość energii na długą pracę, musi dojść do resyntezy ADP do ATP, która występuje przy udziale fosfokreatyny. Brak kreatyny w mięśniach przekłada się na brak fosfokreatyny co w bezpośredni sposób wiąże się z obniżeniem poziomu ATP w mięśniach. Wtedy organizm dużo szybciej się męczy, a regeneracja jest mocno spowolniona.

Efekty stosowania kreatyny

Przyjmowanie kreatyny w postaci monohydratu zwiększa zapas wolnej kreatyny i fosfokreatyny w mięśniach nawet o 40 procent, co przyczynia się do zwiększenia jakości treningów. Wyższy poziom kreatyny w mięśniach przekłada się również na przyspieszenie procesu regeneracji pomiędzy treningami. Dzięki temu można wykonać większą ilość ćwiczeń co przyspieszy efekty treningowe, a w szczególności wpłynie na:

  • przyrost masy mięśniowej – kreatyna powoduje przyrost czystej, beztłuszczowej masy ciała od 0,9 do 1,8kg w okresie 30-90 dni treningu.
  • przyrost siły – dzieje się tak gdyż kreatyna wpływa na proces rozpadu węglowodanów w mięśniach, zwiększając zapasy energii podczas wysiłku
  • wzrost wytrzymałości
  • przyspieszoną regenerację po treningu – redukuje zakwaszenie mięśni

Nawet krótkotrwałe przyjmowanie kreatyny wpływa korzystnie na nasz organizm. Zwiększa się wtedy nasza zdolność do wysiłków o dużej intensywności jak np. podnoszenie ciężarów. Regularne, długie spożywanie kreatyny zwiększa siłę i wytrzymałość mięśni.

Rodzaje kreatyny

Kreatyna może występować pod kilkoma postaciami: monohydrat, cytrynianu, jabłczanu, azotanu, chlorowodorku i glukonianu. Najpopularniejszymi odmianami są monohydrat i jabłczan. Oba powodują przyrost czystej, beztłuszczowej masy mięśniowej, ale efekty ich stosowania lekko się różnią.

Monohydrat kreatyny – Monohydratem nazywamy połączenie kreatyny z cząsteczką wody. Zapewnia najszybszy przyrost masy mięśniowej i jest najtańszą odmianą kreatyny. Dużą wadą monohydratu jest tendencja do zatrzymywania wody w organizmie.

Jabłczan kreatyny – Jabłczan kreatyny jest połączeniem kreatyny z kwasem jabłkowym. Efekty są nieco wolniejsze niż w przypadku monohydratu i niestety jest dużo droższy, ale za to masa mięśniowa uzyskana dzięki suplementacji jabłczanem posiada bardziej zwartą strukturę.

Bądź pierwszy, który skomentuje ten wpis!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.


*