W poszukiwaniu hormonu szczęścia

Dopamina to niepozorny związek chemiczny mający niebagatelny wpływ na nasze życie. Jest on neuroprzekaźnikiem, który odgrywa dużą rolę w pracy układu nerwowego. Ze względu na swą rolę nazywana jest przekaźnikiem przyjemności, bowiem to dzięki niej możemy odczuwać przyjemność. Steruje ona układem nagrody, dzięki niej odczuwamy satysfakcję, gdy dostarczymy naszymi organizmowi czynników powodujących jej wyrzut.

Po co nam dopamina?

To pytanie zapewne nie jest oczywiste. Wszak kto nie lubi odczuwać przyjemności. Rola dopaminy jest jednak o wiele bardziej skomplikowana. Nasz organizm to skomplikowana maszyneria, w której hormony odgrywają więcej niż jedną rolę. Jaka jest więc hormonu szczęścia? Wbrew pozorom dopamina wpływa na wiele najważniejszych układów w ciele. Wpływa między innymi na:

  • ciśnienie tętnicze krwi,
  • reguluje napięcie mięśniowe
  • wpływa na pracę gruczołów endokrynnych (są to gruczoły znajdujące się w pobliżu tarczycy, produkujące hormony wpływające głównie na gospodarkę wapniowo-fosforową).

Główną rolę dopamina odgrywa jednak w regulowaniu pracy układu nerwowego. Najbardziej znaną chorobą wywołaną brakiem hormonu szczęścia jest depresja. Obecnie badania naukowe pokazują, że to właśnie zbyt mała ilość tegoż hormonu jest odpowiedzialna za stany depresyjne, dlatego też obecnie leczenie choroby często sprowadza się, szczególnie przy początkowej fazie dolegliwości, na podawaniu leków regulujących poziom dopaminy w mózgu. Niedobór dopaminy może prowadzić jednak także do rozwoju schizofrenii lub też innych równie niebezpiecznych zaburzeń psychicznych, także do uzależnień..

Poza zaburzeniami psychicznymi nieprawidłowe stężenie dopaminy w organizmie może prowadzić do schorzeń neurologicznych. Najbardziej niebezpieczne to choroba Parkinsona, pląsawica.

Jak podnieść poziom szczęścia?

Skoro wiadomo już, jak ważną rolę odgrywa dopamina, warto rozważyć, jak podnieść jej poziom w organizmie. Oczywiście, w przypadku stanów chorobowych wywołanych niedoborem hormonu należy zwrócić się do lekarza, który zaleci odpowiednią terapię. Nie ulega jednak wątpliwości, że nawet będąc zdrowym człowiekiem, warto zadbać o jak najwyższy poziom dopaminy. Nie jest to zbyt trudne, gdyż istnieje wiele naturalnych i prostych sposobów na dokonanie tego. Są to między innymi:

  • aktywność fizyczna – ćwiczenia wpływają nie tylko na wydzielanie dopaminy, ale także innego hormonu wpływającego na dobry nastrój, a mianowicie seratoniny. Ćwiczenia nie muszą być intensywne i wyczerpujące, czasem wystarczy zwykły spacer lub kilka prostych skłonów i przysiadów. Poza zwiększeniem stężenia hormonów aktywność fizyczna będzie miała pozytywny wpływ na cały organizm;
  • słuchanie muzyki – muzyka powoduje, że w mózgu aktywują się gruczoły odpowiedzialne właśnie za wydzielanie dopaminy. Wystarczy kilkanaście minut słuchania ulubionej muzyki, aby polepszyć swoje samopoczucie. Oczywiście można dodatkowo grać na instrumencie, śpiewać czy też tańczyć do rytmu;
  • odpowiednia dieta – warto zadbać o obecność niezbędnych składników odżywczych w diecie. Szczególnie przydatne będą jagody, śliwki, truskawki, fasola i żurawina, ziarna słonecznika czy migdały. Należy jednocześnie unikać bogatego w tłuszcze czerwonego mięsa, słodyczy, białego pieczywa czy innych produktów zawierających duże ilości cukru.

Wszystkie te metody, chociaż pozornie proste, mogą polepszyć jakość życia. Do tego mają uniwersalny charakter i wpływają na poprawę ogólnej kondycji organizmu. Należy jednak pamiętać, że czasem potrzebna może być interwencja lekarza i suplementacja dopaminy.

Bądź pierwszy, który skomentuje ten wpis!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.


*