Jaki wybrać rower stacjonarny?

Jednym z najpopularniejszych domowych urządzeń treningowych jest rower stacjonarny. To sprzęt, który pozwala zrzucić nadprogramowe kilogramy, pracować nad kondycją i jest świetnym uzupełnieniem innych aktywności sportowych. Po jaki rower treningowy sięgnąć, by być z niego zadowolonym?

Trening na stacjonarnym rowerze to świetna alternatywa dla klasycznej jazdy na rowerze. Rowerki treningowe szczególnie łatwo docenić, gdy za oknem robi się zimno, deszczowo lub śnieżnie. Przewaga rowerów stacjonarnych nad klasycznymi jest w takich okolicznościach czymś zupełnie oczywistym. Jednak warto zdawać sobie sprawę z faktu, że rower stacjonarny to nie jest rozwiązanie wyłącznie na okres jesienno-zimowy, ale świetny sprzęt do całorocznej eksploatacji. Tylko który model wybrać?

Rowery pionowe i poziome – który lepszy?

Rowery stacjonarne to dość zróżnicowana grupa urządzeń treningowych, wśród których można wymienić dwie specyficzne kategorie:

  • Rowery pionowe – wybierane przez większość osób, najbardziej popularne modele. Rower pionowy przypomina rower klasyczny – siedzi się na nim w podobny sposób i wykonuje się podobne ruchy, jak podczas jazdy klasycznym rowerem na świeżym powietrzu. Postura podczas jazdy jest wyprostowana lub lekko pochylona, co można regulować poprzez położenie siodełka oraz innych elementów ruchomych. Trening na rowerze tego typu świetnie wzmacnia nie tylko mięśnie nóg, ale też pośladki, ale jest niewskazany dla osób mających rozpoznane zwyrodnienia kręgosłupa, szczególnie w części krzyżowej.

  • Rowery poziome – to rozwiązanie, które docenią osoby uskarżające się na bóle kręgosłupa. Pozycja, w jakiej korzysta się z roweru poziomego, jest o wiele bardziej komfortowa dla kręgosłupa i nie grozi dalszym pogłębianiem się wad i zwyrodnień. Warto dodać również, że jazda na rowerze poziomym doskonale modeluje i wzmacnia całe nogi i pośladki, ale też mięśnie brzucha. Jedynym poważnym mankamentem urządzeń tego typu są ich większe gabaryty.

A może spinning?

Spinningowe rowery stacjonarne są obecne w sprzedaży od jakiegoś czasu, ale trudno zaliczyć je do rowerowej klasyki. Jednak wraz z rosnącą popularnością treningów tego typu, rowery spinningowe także stały się obiektem zainteresowania szerszego grona odbiorców i dziś można kupić je w większości sklepów sportowych. Umożliwiają treningi w specyficznej, mocno pochylonej, pozycji przy bardzo szybkim tempie jazdy – to świetna metoda redukcji wagi oraz ćwiczenie wzmacniające dolne partie ciała.

Na co jeszcze zwrócić uwagę?

Wybór rowerka do ćwiczeń stacjonarnych w domowym zaciszu nie jest prosty, gdyż często ogranicza nas miejsce, a także dostępny budżet na zakupy. Mimo to warto porównywać różne rozwiązania, szukać kompromisów oraz sprzętów o dobrej jakości, które cieszą się dobrymi opiniami. Przy zakupie warto zwracać uwagę także na inne aspekty techniczne:

  • Rodzaj zastosowanego oporu – poszczególne rowery stacjonarne są wyposażone w jeden z wybranych rodzajów oporu (mechaniczny, magnetyczny lub elektromagnetyczny). Opór mechaniczny jest najstarszym i najtańszym rozwiązaniem, które jednak powoduje, że rower pracuje bardzo głośno, a w domowym zaciszu jest to dosyć niewygodne. Lepszym wyborem będą więc rowery z oporem magnetycznym lub elektromagnetycznym.

  • Ciężar i wymiary urządzenia – niektóre rowery treningowe mogą naprawdę sporo ważyć. Wyobraźmy sobie ich użytkowanie na miękkim dywanie lub lekkim stropie – to może być niekomfortowe, a nawet niebezpieczne. Gabaryty urządzenia wpłyną także na domową przestrzeń i na codzienny komfort domowników, dlatego największą popularnością cieszą się mniejsze rowery pionowe.

  • Maksymalna waga użytkownika – to kluczowy parametr, którym należy się kierować. Sugerowanej wagi maksymalnej nie należy przekraczać, gdyż za duże obciążenie może skutkować nawet awarią urządzenia.

  • Funkcjonalność – zdecydowana większość rowerów treningowych posiada panel elektroniczny z różnorodnymi ustawieniami oraz statystykami, ale spora część urządzeń posiada również uchwyty na telefon, tablet lub książkę, na napój oraz inne rozwiązania, które wpływają na komfort użytkownika.

  • Marka – choć rower to nie ubranie, to i tak warto przyjrzeć się jego producentowi i poszukać informacji na jego temat, recenzji i ocen. Dobra marka ma na ogół dobrą renomę, a to świadczy o wyższej jakości oferowanych urządzeń.

  • Cena – bywa kluczowa podczas zakupów. Ustalenie budżetu już na samym początku pomaga w podjęciu decyzji oraz w zawężeniu liczby opcji do wyboru.

Rozwiązanie alternatywne – trenażer

Jeśli posiadamy w domu także klasyczny rower, możemy rozważyć rozwiązanie zupełnie innego typu. Po co kupować dodatkowy rower stacjonarny, jeśli zamierzamy jeździć na min tylko okazjonalnie? W takiej sytuacji lepszym wyborem może okazać się trenażer, czyli specjalną podstawkę do roweru, która zamienia klasyczny rower w rower stacjonarny. Ogromnym plusem tego rozwiązania są dość kompaktowe gabaryty oraz stosunkowo niska cena, ale jeśli zamierzamy trenować w domu regularnie, to jednak warto rozejrzeć się za oddzielnym rowerem stacjonarnym.

Treningi na rowerze stacjonarnym to sposób na dobrą kondycję, zdrową sylwetkę oraz nadprogramowe kilogramy. Urządzenie tego typu zajmuje trochę miejsca, ale za to zapewnia dużą dawkę ruchu i energii.

Bądź pierwszy, który skomentuje ten wpis!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.


*