Organizatorzy Art Basel pozwali Adidasa za naruszenie znaku towarowego

Adidas, firma produkująca odzież sportową i obuwie sportowe, została pozwana o naruszenie znaku towarowego przez organizatorów popularnych corocznych targów sztuki Art Basel. Pozew twierdzi, że firma obuwnicza wyprodukowała limitowaną edycję butów, które miały znak towarowy frazy „Art Basel” wydrukowany bezpośrednio na języku buta.

Podczas gdy wielu fanów Art Basel uznało te limitowane trampki za bardzo pożądane, Art Basel twierdzi, że Adidas nie miał pozwolenia na używanie znaku towarowego. Buty, które były rozdawane za darmo przez Adidasa, szybko znalazły się na rynkach internetowych i były sprzedawane za setki dolarów. Dodatkowo, Adidas zmobilizował marketerów, aby informowali o limitowanej edycji butów na imprezie.

Adidas w obronie

Dla firm takich jak Forever 21 i Puma, które musiały zmierzyć się z gniewem trzech pasków Adidasa w sądzie, zobaczenie jak but spada na trzy paski, musi zapewnić pewne poczucie karmicznej ulgi. Adidas zyskał sławę nie tylko ze względu na ich ponadczasowy design spodni dresowych, ale także na składanie niezliczonych pozwów o naruszenie znaku towarowego, gdy tylko jakakolwiek firma zbliży się choćby do skopiowania ich kultowego wzoru z trzema paskami.

Podczas gdy Art Basel może być znacznie mniej znaną marką niż Adidas, nie musi to szkodzić ich sprawie. Podczas gdy małe firmy mogą twierdzić, że nie naruszają znaku towarowego innej firmy, gdy działają w różnych branżach lub lokalizacjach geograficznych, odwrotnie jest w przypadku dużych międzynarodowych korporacji, które działają w wielu różnych sektorach i sprzedają na całym świecie. W rzeczywistości, na podstawie ograniczonych dostępnych raportów wydaje się, że Adidas będzie miał trudności z udowodnieniem, że ich nielicencjonowane użycie znaku Art Basel nie naruszyło praw organizatorów festiwalu.

Co to jest naruszenie praw do znaku towarowego?

Logo, slogan, znak towarowy, fraza lub symbol, który jest używany do identyfikacji firmy, produktu lub usługi, może być chroniony przez prawo znaków towarowych. Słynne przykłady to Nike Swoosh, użycie przez Burger King słowa Whopper w odniesieniu do ich burgerów oraz ikony Pandory i PayPal – Ps. Jeśli inna firma użyłaby tych chronionych znaków towarowych, ich posiadacze mogliby pozwać firmę, aby powstrzymać użycie ich znaku towarowego i odzyskać wszelkie szkody ekonomiczne.

Prawo chroni znaki towarowe, ponieważ firmy poświęcają czas i pieniądze na tworzenie własnej marki, tak aby konsumenci na rynku byli w stanie rozpoznać produkty lub usługi ich firmy. Kiedy inna firma kopiuje tę markę, nie tylko cierpi na tym reputacja oryginalnej firmy, ale także cierpią konsumenci z powodu bycia oszukanym.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *