Raport: Walmart karze pracowników za branie dni chorobowych

Punkty to świetny sposób na utrzymanie wyniku w zawodach sportowych. Organy ścigania również chętnie używają ich do śledzenia wykroczeń drogowych na prawie jazdy. Ale wydawanie punktów za nieobecności w pracy, zwłaszcza te spowodowane chorobą lub nagłym wypadkiem medycznym? Nie tak dobrze, i prawdopodobnie nielegalnie.

Walmart ma rozbudowany i niesławny system punktowy związany z obecnością pracowników, a nowy raport grupy obrońców pracowników mówi, że firma bezprawnie używa tego systemu do karania pracowników za nieobecności medyczne.

Przyjęte punkty

System punktowy Walmartu ma zastosowanie do wszystkich dyscyplin pracowniczych, więc pracownicy mogą zbierać punkty za różne wykroczenia, począwszy od odezwania się do przełożonego po zbyt wolną pracę. Punkty są również przyznawane za brak pracy, jak to opisano w raporcie A Better Balance:

Jedna nieusprawiedliwiona nieobecność to jeden punkt. Według Walmartu, nieobecność oznacza pracę na mniej niż połowę zaplanowanej zmiany … Pojawienie się więcej niż 10 minut spóźnienia skutkuje połową punktu. Jeden brak wezwania/niepojawienie się (co oznacza, że pracownik nie zadzwonił, aby zgłosić nieobecność z co najmniej godzinnym wyprzedzeniem) to całe cztery punkty.

A te punkty niosą za sobą poważne konsekwencje. Pracownicy zatrudnieni w Walmarcie na okres krótszy niż sześć miesięcy otrzymują wypowiedzenie, jeżeli uzbierają cztery punkty, a pracownicy zatrudnieni na dłuższy okres otrzymują wypowiedzenie, jeżeli uzbierają dziewięć punktów w dowolnym okresie sześciu miesięcy. Pracownicy mogą być również poddawani „coachingowi” dyscyplinarnemu za gromadzenie punktów.

Polityka punktowa

Chociaż oficjalna polityka Walmartu przewiduje usprawiedliwione nieobecności z powodu „racjonalnego usprawnienia”, pracownicy nadal mogą otrzymywać punkty od menedżerów, a wielu obecnych i byłych pracowników, z którymi przeprowadzono wywiady na potrzeby raportu, stwierdziło, że nie ma czegoś takiego jak usprawiedliwiona nieobecność; nie dotyczy to nagłych wypadków medycznych lub poświęcania czasu na opiekę nad sobą, dziećmi, małżonkami lub rodzicami, czyli czasu, który powinien być objęty ustawą Family and Medical Leave Act; ani nawet nieobecności związanych z niepełnosprawnością, które powinny być dozwolone przez Americans with Disabilities Act. A niektóre z działań dyscyplinarnych Walmartu mogą naruszać stanowe i lokalne przepisy dotyczące czasu chorobowego i urlopów rodzinnych.

Poza konsekwencjami prawnymi, Walmart będzie musiał poradzić sobie z kolejnym PR-owym bólem głowy. Weźmy na przykład jedną z historii byłego pracownika opisaną w raporcie:

„W drodze do pracy uległam wypadkowi samochodowemu i zostałam wysłana karetką do szpitala. Miałam złamane dwa żebra i wstrząs mózgu. Dodzwoniłem się do kierownika ze szpitala, który powiedział, że wszystko będzie dobrze, a ja przyszedłem do pracy następnego dnia z połamanymi żebrami i wstrząsem mózgu. Kierownik powiedział wtedy, że nie zaakceptuje zaświadczenia lekarskiego ze szpitala i zwolnił mnie za opuszczenie tego dnia”.

Zwalnianie pracowników z powodu nagłych przypadków medycznych nie tylko źle wygląda, ale może być niezgodne z prawem. Skonsultuj się z doświadczonym prawnikiem ds. zatrudnienia, aby upewnić się, że Twoja polityka obecności jest zgodna z prawem.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *